De VERBORGEN LinkedIn Strategie Die Je Bereik 20× Vergroot (Wat Marketeers Je Niet Vertellen)

[00:20.3]
Welkom allemaal bij een nieuwe aflevering van de MKB Helden Podcast. En vandaag hebben we een nieuwe MKB held in de stoel. De eerste keer in onze eigen studio in Katwijk. Dus dat is ook wel heel speciaal. Hier met de eerste gast, Lucas, die hier te gast is.

[00:35.5]
Lucas Bax van Amplifier Marketing. Zeg ik goed? Ja, klopt. En Lucas weet alles van LinkedIn-ads en autoriteit en in het bijzonder Thought Leader-ads. En daar heb je misschien nooit van gehoord.

[00:51.1]
Dat kan heel goed kloppen. Ik weet het ook nog niet zo lang. Maar jij weet er alles van. Welkom dat je er bent. Vertel eens wat over jezelf. Bedankt voor de uitnodiging. Mijn naam is Lucas. Ik ben al vijf jaar LinkedIn Ads consultant. Ik help ondernemers om via LinkedIn advertenties hun bereik naast bekendheid en lead generatie te vergroten.

[01:12.5]
Ik werk nu anderhalf jaar met Tolled Leader Ads. Het mooie van Tolled Leader Ads is dat je hiermee je persoonlijke content als advertentie kan inzetten. En in mijn optiek is het echt de game changer van LinkedIn. Want kijk, allereerst een normale advertentie hiervoor kon je dus alleen vanuit je bedrijfspagina adverteren.

[01:33.1]
En het nadeel daarvan is, het ziet eruit als advertentie. Je ziet de bedrijfsnaam, je ziet een logo, vaak ook een mooi bijvoorbeeld banner. Dus ja, dat schreeuwt advertentie, dus onze neiging is om dat te negeren. Want wij zitten op LinkedIn om te netwerken en te leren van mensen en niet om op bedrijfspagina's te reageren.

[01:55.3]
Met deze nieuwe advertentiesoort, het voordeel is dus omdat ze er niet uitzien als advertenties, is de engagement vele malen hoger. Want het lijkt op een normale authentieke post en daardoor is de click-through-rate vele malen hoger. Bij een bedrijfsadvertentie is het vaak 0,5 procent, maar met deze tot heel erg vaak 10, soms 20 procent.

[02:16.1]
En daardoor is vaak ook de kost per klik vele malen lager. Ik zie echt campagnes waarbij we maar 30 cent per klik betalen. Dus het is gewoon veel effectiever. En waar het uiteindelijk om draait, is dat je met jouw content de juiste mensen bereikt. Want met orgaanse content blijft toch vaak een beetje in je netwerk ietsje erbuiten.

[02:36.2]
Heb je ook geen controle wie je bereikt. En ja, het is misschien leuk dat je dan 5000 impressies hebt, maar Wie zijn dat? Weet je wel? Ik heb natuurlijk veel liever dat het alleen, weet ik veel, CEO's van softwarebedrijven zijn. Dus dat is het mooie met Todd D'Lewis. Dus je kan jouw persoonlijke content op de tijdlijn, gewoon jouw perfecte doelgroep, buiten je netwerk promoten.

[02:58.3]
Nou, dat is natuurlijk eigenlijk, ja, dat wil je, wat we allemaal willen natuurlijk. Als we gewoon een poosje maken, dan weet je niet waar die terecht komt. En jij zorgt dat het bij de juiste mensen binnenkomt. Maar ik had er nog nooit van gehoord. Hoe komt het dat jij er zo vroeg bij was? Nou, wat ik al zei, ik werk al vijf jaar met LinkedIn Ads.

[03:18.6]
Anderhalf jaar geleden deed ik campagnes voor een klant uit Amerika. Zijn softwarebedrijf doet een miljard per jaar, gigantisch bedrijf. En bij zulke bedrijven krijgen ze dan ook echt een persoonlijke account director van het hoofdkantoor van LinkedIn. Dus ik werkte met hun samen, omdat zij natuurlijk dat bedrijf zo goed mogelijk willen helpen.

[03:36.9]
En ze hadden mij toen uitgenodigd om mee te doen aan de testgroep van Todd Liederwets. Dus we hadden een keer een meeting en zeiden van hé Lucas, we gaan een nieuw AuthenticSort lanceren. Wil je dat voor deze klant? Wil je in een testgroep? Dus vandaar dat ik er heel vroeg bij was en toen al heel snel heb kunnen experimenteren met de AuthenticSort.

[03:53.5]
Ja, want hij was echt een van de eerste die daar echt actief mee was. Terwijl er ondertussen al heel veel LinkedIn Ads bedrijven waren. Maar die hoorden niet specifiek daarover praten. En nu is het eigenlijk de belangrijkste vorm van LinkedIn Ads geworden.

[04:09.3]
Jazeker, je ziet echt in de engagement en kijk uiteindelijk... Mensen hun zaak met mensen. En dat is ook denk ik de reden dat LinkedIn deze advertentiesoort heeft gelanceerd. Omdat ze gewoon merkte dat de engagement bij bedrijfsadvertenties was veel lager. Want ja, no one really cares about bedrijfspagina's.

[04:27.5]
Het is ook nog een beetje een ouderwetse gedachte van we moeten meer volgers op onze bedrijfspagina. Ja, no one cares. Hoe moet een post eruitzien voordat het een authority LinkedIn ad kan worden? Een autoriteit post is dat jij waarde deelt, maar ook vanuit jouw expertise, vanuit jouw ervaring.

[04:47.4]
Uniek. Exact. En dat het ook toepasbaar is en waardevol voor jouw perfecte doelgroep. Dus heel specifiek. En kijk, tot die tijd werden ze natuurlijk meer dan je beste post promoten. Want kijk, na één post gaan mensen niet meteen al een afspraak inplannen.

[05:03.1]
Snap je? Dus je moet het heel strategisch doen. Dus daar heb ik ook mijn intent retarding strategie voor ontwikkeld. Want kijk, het idee is als je content gaat promoten via LinkedIn ads naar jouw doelgroep. Kijk, in elke markt heb je natuurlijk maar een heel klein deel dat nu actief op zoek is.

[05:20.4]
Het actieve deel van de markt, dat is vaak 1 tot 3 procent. En je hebt natuurlijk een veel grotere latente doelgroep. weten vaak dat ze een probleem hebben of zijn nog niet eens bewust van een probleem. En als je die mensen kan bereiken en vervolgens kan overtuigen, kan je dat deel van de markt naar jou toetrekken.

[05:38.0]
En daar is natuurlijk de meeste potentie. Dus hoe ik dat inzet, is middels LinkedIn Ads. Wat we dus gaan doen, is we maken een lijst van jouw ideale doelgroep op basis van branche, bedrijfsgrootte, functietitel. Vervolgens gaan we dan naar die doelgroep gaan we tot dealer add content promoten op een timeline, waarbij we problemen of behoeftes aankaarten.

[05:58.8]
En degene van die doelgroep die interactie tonen en dus interesse tonen in je content en dus laten zien dat ze dat probleem of die behoefte hebben, die interacties kunnen wij toevoegen aan een retargeting lijst. En die lijst, dat vormt dan jouw echte doelgroep.

[06:14.2]
Want dat zijn mensen die voldoen aan jouw ideale kantprofiel, en dus door hun gedrag al een bepaalde interesse hebben laten zien. En die retargetinglijst gaan we dan met andere nieuwe tot dienstcontent verder nurseren en opwarmen. En daar gaan we dan wat meer educatiecontent, tot dienstcontent, gaan we ook case studies laten zien, demonstraties, voorbeelden.

[06:37.3]
En op die manier ga je dus het latente deel van de markt, ga je zeg maar de behoefte verder vergroten. Dus het idee is dat met de eerste content ga je de behoefte identificeren. Wie reageert op de content? En met retargeting ga je de behoefte vergroten. Dat is dan LinkedIn Ads als een demand generation tool.

[06:54.3]
Ja, demand generation. Dat is natuurlijk een hot topic in MKB. Dus ja, je begint zeg maar vrij breed en je gaat steeds meer inzoomen op jouw idealen. Ja, wat aanslaat waarschijnlijk. Ja, en dat zie je dus door de interacties. Ja, je kan het meten.

[07:10.5]
Ja, precies. Als ik een post maak van, even een heel simpel voorbeeld, heb je moeite om leads te genereren op LinkedIn en iemand reageert of leest of bekijkt die video of de post, via LinkedIn Ads kan ik die persoon retargeten. En dat is natuurlijk de kracht. En mensen die niet reageren hebben waarschijnlijk geen probleem.

[07:25.7]
En nu hoef ik ook daar geen budget aan te verspillen. Ja, dus het is ja, de ad spend volgens mij is heel positief, hoog. Hoe noem je dat? Nou, je kan het veel slimmer inzetten. Ja, precies. Ze blijven dat je aan iedereen budget verspilt. Kunnen we dus eerst kijken waar zit die behoefte?

[07:41.3]
Oké, dat zijn die mensen. Die gaan dan vervolgens opvolgen met meer content. Misschien niet met hagel meer eigenlijk. En LinkedIn is natuurlijk in het MKB en B2B is natuurlijk gewoon eigenlijk het platform geworden. Maar ik merk, we zijn nu al een paar jaar bezig, ik merk dat heel veel bedrijven eigenlijk nog niks met advertenties doen op LinkedIn.

[08:03.5]
Heb jij een verschrikkelijke idee van hoe dat komt? Ja, ik denk de hoofdreden is dat mensen nog steeds denken het is te duur. Dat is wel het idee, dat het te duur is. Het is ook duur. Je betaalt vaak drie tot vijf euro per klik naar je website.

[08:19.1]
Als zij nog niet eens klikt met een bepaalde intentie... Google Ads kunnen ook duur zijn. En daar kan je ook wel eens 10 euro per klik betalen. Alleen daarvan weet je wel dat die persoon al op zoek is. Terwijl LinkedIn... Kijk, LinkedIn is meer een top of funnel platform waarbij mensen niet echt in een koopmodus zijn.

[08:35.6]
Nog niet echt actief op zoek. Dus die kliks zijn vaak puur nieuwsgierigheid. En als je daar dan 5 euro voor betaalt, is het natuurlijk heel moeilijk om daar rendabel mee te zijn. Dus dat is vaak het idee van het is te duur en dan gaan ze het niet eens onderzoeken. Maar met deze nieuwe advertentiesoort kan je gewoon veel meer mensen bereiken met je budget.

[08:52.6]
Wat ik al zei, bij ons betalen ze maar 30 centen per klik. En daarnaast, kijk, wat is uiteindelijk duur? Want mensen zeggen meteen het is duur. Dan denk ik van oké, nou stel je voor, je betaalt duizend euro per maand in je advertentiebudget en één klant levert vijfduizend euro op.

[09:10.4]
Als je na twee maanden daar een klant uit haalt, Is het dan duur? Ik bedoel, het is wel de manier om jouw perfecte doelgroep te bereiken. Maar wat is een klant waard? Dat is het. Nou, bedrijven vinden hun klant heel veel waard.

[09:26.6]
Zeker als je wat een hoger segment zit, dan heb je aan een paar klanten per jaar misschien vooral genoeg. Waarom? En hoe duur is het? Dan is het eigenlijk niet meer duur, maar het zit in hun hoofd geplant. Het is te duur. Ja, maar wat is te duur? Op Facebook krijg je heel veel views misschien voor je geld, maar zijn ze getarget?

[09:44.5]
En de kwaliteit is ook laag op Facebook. En daarnaast zeg ik altijd, oké, LinkedIn ads zijn duur, maar wat ga je anders doen? Ik bedoel, je kan naar events gaan. Dat kost tijd. Je kan mensen gaan bellen, kou benaleren. Dat kost ook tijd. Dat is denk ik ook duur.

[10:00.6]
Je kan content posten, dan hopen dat ze jouw content toevallig tegenkomen. Dus ja, wat is dan duur? Het is gewoon gerichter en dat is meer waard. En zeker met jouw techniek. Ga je daar steeds beter op inzoomen en dan neem je ze het meest waar voor je geld.

[10:18.3]
Uiteindelijk wel. Als je het slim inzet, dan levert het juist geld op. En het leuke is met LinkedIn Ads. LinkedIn Ads werkt eigenlijk alleen als je een goed fundament hebt. Als jij een aanbod hebt dat al gevalideerd is door de markt, dat al converteert online. Dat check jij ook?

[10:33.6]
Ja, tijdens ons interviewgesprek gaan we dat doen. Dat is een intake eigenlijk. Ja, inderdaad. Want het is inderdaad niet voor iedereen. Dus je moet een aanbod hebben dat al online converteert. Je moet een goed opvolgproces hebben. Je moet een goed conversieproces hebben. En als dat allemaal staat en het werkt online, dan is LinkedIn net juist een goede versneller.

[10:52.2]
Want dan is gewoon een kwestie van meer potentiële klanten bekendmaken met jouw aanbod. En als je die zichtbaarheid vervolgens kan omzetten in leads en sales, dan kan je vervolgens een deel van die extra omzet terugstoppen in je advertentiebudget, wat dus leidt tot meer bereik.

[11:09.8]
Meer bereik is dan meer leads. Meer leads is dan meer sales. Meer sales is meer budget. En uiteindelijk kan je dan een soort flywheel effect creëren, waardoor je dus echt je bedrijf exponentieel gaat groeien. Ja, geweldig. Maar ze moeten die basis wel hebben. Help je ze mee of heb je er ook weer andere partijen die ze op gang kunnen helpen?

[11:29.0]
Want ik denk dat heel veel bedrijven misschien nog niet op dat niveau zijn. Ja kijk, als ik merk dat een bedrijf, kleine bedrijven bijvoorbeeld, nog wat startend zijn of nog niet echt hun weg hebben gevonden online, dan stuur ik ze liever door naar iemand in mijn netwerk. Dan had ik er zelf heel veel tijd voor.

[11:46.5]
in gaan stoppen, want ik ben natuurlijk wel selectief. Hij werkt niet met elk bedrijf. Het liefst natuurlijk met bedrijven die we gewoon letterlijk met meer bereik en de juiste strategie echt kunnen helpen groeien. We zien natuurlijk dat LinkedIn is veranderd. Vijf jaar geleden was het ja, niemand wist eigenlijk wat het was.

[12:04.0]
Het was geen Facebook, het was geen Instagram, het was geen videoplatform. Het was eigenlijk dat bedrijven die zetten daar de jaarcijfers op en misschien van Pietje is aangenomen en we hebben een taart gehad, maar het was nog aan het zoeken.

[12:19.4]
We zien nu niet dat het een autoriteitsplatform is geworden. Hoe zie je dat die timeline, hoe LinkedIn is veranderd? Hoe zie jij dat? Ja, ik zie dat LinkedIn vooral ook jong is geworden. Dus je ziet veel wat toch meer Facebook-achtige content.

[12:36.3]
En dat is denk ik toch meer door de wat jongere doelgroep nu. Daarnaast zie je ook dat het steeds drukker wordt. Door heel veel AI-tools kan bijna iedereen nu kwalitatief goede content maken. Dus meer mensen gaan ook content maken. Daarnaast zie je natuurlijk ook dat video steeds populairder wordt op de platform.

[12:53.7]
Dus ja, je ziet wel gewoon dat het platform drukker wordt. Daarnaast zie je ook dat het organisch bereik ook steeds meer afneemt. Dat heeft met name te maken dat het algoritme geeft een voorkeur aan populaire accounts en advertenties. Daardoor zie je wel dat je organische bereik gewoon steeds minder wordt.

[13:11.6]
En dat is ook vaak een van de hoofdredenen waarom ik LinkedIn net zo promote. Want uiteindelijk gaat het natuurlijk om dat meer mensen van je doelgroep weten wie je bent en dat je überhaupt bestaat. Het gaat om meer bereik en natuurlijk ook het juiste bereik. Want met alleen organische content blijf je toch vaak een beetje in je eigen netwerk zitten, iets daarbuiten.

[13:32.5]
Maar heb je totaal geen controle wie je bereikt. Ik heb dat ook gemerkt natuurlijk, want wij doen dat zelf ook met MKB Helden. En de ene post doet het heel goed, de ander doet het niet. Het is echt alsof je een dobbelsteen gooit. Soms denk je ik heb de perfecte post.

[13:48.3]
Dit is hem. Dan heb je honderd views. En de anderen die doe je misschien door de week. Dus heb je even een ideetje en die doe je en die gaat naar 10.000 views. Dus het is best wel lastig werken. Ik denk dat consistent zijn heel belangrijk is in dit verhaal.

[14:03.6]
Ook voor de algoritmes. En je ziet natuurlijk dat video nu er ook erbij zit. Video en ads. Heb je daar een idee over? Video en ads. Wordt dat een goede samenwerking? Ik gebruik video vooral in mijn retargeting campagnes. Dus we starten eerst altijd met top of fun advertenties, waarbij we dus die problemen en behoeftes willen aankaarten om te zien wie daar het meest op reageert.

[14:24.8]
En dan in een retargeting willen we vervolgens het aanbod, maar ook het ondernemer verder bekendmaken. En daar is natuurlijk video perfect voor. Dus video is een hele goede manier om jezelf beter te introduceren, je aanbod beter uit te leggen en jezelf ook echt als een autoriteit neer te zetten.

[14:40.9]
Want er zijn nog steeds heel veel mensen die nog bang zijn van video. En op video kom je natuurlijk ook heel professioneel over. Dus video is zeker gewoon onmisbaar in een LinkedIn-air-strategie. Ja, het gaat ook om vertrouwen en als iemand jou gezien heeft en gehoord heeft, en gehoord heeft en hoort hoe je bent en dat je je misschien kwetsbaar openstelt voor dingen.

[15:02.7]
En daarnaast eigenlijk elke video die je promote is alsof je eigenlijk een kort gesprek hebt gehad met een lead, met je doelgroep. Dus elke video is bijna een soort online videocall die je hebt en dan kan je er gewoon naar duizenden relevante mensen promoten. Dus je hebt dan met duizend mensen gewoon korte gesprekjes. Wat leuk zeg.

[15:19.9]
Ja, ik denk dat we heel veel geleerd hebben vandaag over LinkedIn Ads. Ik denk dat veel mensen ook denken van ik heb er nooit over nagedacht. Ik wist niet eens dat het bestond. Ik wist het ook niet. Ik kwam er opeens achter dat je je eigen posts kon boosten.

[15:35.2]
maar het is niet zo makkelijk als een boost knopje indrukken. Er zit wel een systeem achter en dat moet je ook goed doen voor de beste optimalisatie daarvan. Als je aan de kijkers van onze podcast zou willen meegeven wat onderaan de streep de reden is om met LinkedIn Ads te beginnen, wat zou je dan tegen ze vertellen?

[15:54.8]
Als je als ondernemer merkt dat je organisch bereik gewoon te beperkt is, als je afhankelijk bent van je netwerk of Je koude berichten, je krijgt amper reacties op je koude acquisitie. LinkedIn is de manier om je bereik flink te vergroten.

[16:13.5]
Daarnaast kan je ervoor zorgen dat alleen jouw perfecte doelgroep jouw content ziet. En dan dat degenen die interesse stonen, dat je die middels retargeting verder kan opvolgen en kan nurturen. En dat je bij die mensen on top of mind komt. En op zo'n manier bouw je dus aan meer vertrouwen, meer autoriteit.

[16:32.8]
Waardoor wanneer je iets speelt bij die doelgroep, dat jij dan de eerste persoon bent waar ze aan denken. Dus ja, LinkedIn is gewoon de manier om ook echt je bereik, je naast bekendheid en uiteindelijk ook lead generatie te vergroten. Je wordt top of mind, waardoor je ze eigenlijk niet meer actief hoeft te benaderen, maar ze komen naar jou toe.

[16:51.7]
Ik denk dat dat uiteindelijk wel de... Juist, en als je ze benadert, weten ze al wie je bent. En dat vind ik nou zo mooi van LinkedIn is, want we kunnen letterlijk een lijst van bedrijven uploaden, daarvan bijvoorbeeld de founder-targeten. En dan degene die dus interesse tonen, kunnen weer op hun feed elke week verschijnen, dat je dus echt een bekend gezicht wordt.

[17:09.4]
En ja, als je hen dan benadert, dan weten ze vaak al wie je bent. Dus je komt veel warmer binnen dan wanneer je gewoon een random koude bericht stuurt. En hoe kunnen mensen als ze geïnteresseerd zijn, hoe kunnen ze jou bereiken? Ze kunnen mij gewoon op LinkedIn toevoegen, dus Lucas met een C, Bax, B-A-K-X.

[17:24.7]
Of naar amplifiermarketing.com. Leuk, dankjewel voor het gesprek. Ja, dankjewel. En bedankt voor het kijken. En de volgende keer zijn we weer terug met een nieuwe MKB Held. Weer vanuit onze nieuwe studio in Katwijk. En voor meer informatie over wat wij doen kun je vinden op mkbhelden.nl.

[17:41.4]
Dankjewel Lucas. Ja, dankjewel.

Makers en gasten

person
Host
Dennis Binnekade
Co-founder MKB Helden & podcastvoorbedrijven.nl
person
Producent
Peter van Dijk
Co-founder MKB Helden & podcastvoorbedrijven.nl
De VERBORGEN LinkedIn Strategie Die Je Bereik 20× Vergroot (Wat Marketeers Je Niet Vertellen)
Uitgezonden door